Jak przekonać dziecko do mycia zębów?

21.03.2013

Wyrobienie nawyku mycia zębów u maluchów może być nie lada trudnością dla najbardziej wytrwałych rodziców. Podczas gdy dorośli wytrwale tłumaczą konieczność czyszczenia zębów, dziecko odkrywa swoją niezależność i demonstracyjnie wyraża sprzeciw. Jak przekonać malucha do codziennej higieny jamy ustnej? Eksperci Laboratorium Vademecum radzą, by spojrzeć na sprawę z perspektywy dziecka.

Jak skłonić dziecko do mycia zębów?

Świat dziecka to świat zabawy. Dlatego warto skojarzyć czynność codziennego szczotkowania zębów z czymś, co jest przyjemne i warte naśladowania.

 

W tym celu można:

 

  • - wykorzystać ulubione postaci z bajek, by rozmawiając o nich z dzieckiem, podkreślać znaczenie codziennego czyszczenia zębów dla naszego zdrowia;

 

  • - wspólnie z dzieckiem szczotkować zęby lub wprowadzić konkurs, w którym wygra ten, kto pierwszy zadba o zdrowy uśmiech;

 

  • - zadbać o inne atrakcje, które mogą stanowić dodatkową motywację dla dziecka, choćby lustro umieszczone w łazience na odpowiedniej wysokości. To wielka frajda dla malucha, który może obserwować samego siebie podczas wykonywania różnych czynności. Dzieci są bardzo ciekawe wszystkiego, co dzieje się wokół nich i warto tę ich ciekawość wykorzystać.

 

Dzieci chętnie naśladują dorosłych, dlatego warto pokazywać dziecku, że niezależnie od miejsca pobytu czy nastroju, codziennie myjemy zęby i jest to dla nas ważne. Respektujmy autonomię dziecka, umożliwiając mu samodzielne wybieranie szczoteczki i pasty spośród bogatej gamy produktów przeznaczonych dla najmłodszych. To ważne, by dziecko mogło korzystać z czegoś, co mu się podoba, jest atrakcyjne, sprawia radość – radzi dr Aleksandra Borkowska z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ekspert Laboratorium Vademecum.

 

Im wcześniej tym lepiej

 

Szkliwo dziecięcych zębów jest mniej zmineralizowane niż u dorosłych, stąd większa podatność na próchnicę i uzasadnienie potrzeby wczesnego kształtowania nawyków higienicznych dziecka. Ekspert Laboratorium Vademecum dr Jerzy Brydak podkreśla: im wcześniej rodzice nauczą dziecko właściwego mycia zębów, tym chętniej będzie ono robiło to w przyszłości. Próchnica u małych dzieci postępuje zwykle bardzo szybko. Najłatwiejszą i najbardziej podstawową metodą zapobiegania psuciu się zębów jest szczotkowanie ich dwa razy w ciągu dnia pastą z fluorem.

 

Pasta dla dziecka z fluorem?


Według Europejskiej Akademii Pedodontycznej dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat zawartość fluoru w paście nie powinna przekraczać 250 ppmF-, natomiast dla dzieci do 6. roku życia optymalna dawka to 550 ppmF-.

 

vdmjunior

Vademecum JUNIOR to linia past stworzonych specjalnie z myślą o najmłodszych. Produkty z serii dziecięcej, zgodnie z przeznaczeniem, zostały podzielone na dwie kategorie wiekowe: 3-6 lat i 6+ lat. Każda grupa past posiada odpowiednią dawkę fluoru i wapnia, dostosowaną do wieku dziecka, co zapewnia skuteczną ochronę zarówno mlecznym, jak i pierwszym stałym zębom. Pasty Vademecum JUNIOR, umieszczone w kolorowych tubkach z charakterystycznym krokodylkiem, są dostępne w ulubionych przez dzieci smakach: jabłkowym, truskawkowym oraz gumy do żucia. Dodatkowo, asortyment past z linii dziecięcej Vademecum zawiera produkt 2in1 przeznaczony dla dzieci powyżej 6. roku życia: Junior 2in1 (o smaku truskawkowym), który łączy w sobie właściwości pasty do zębów i płynu do płukania jamy ustnej. Ta płynna formuła, oprócz właściwości typowych dla pozostałych past Vademecum Junior, które chronią przed próchnicą i wzmacniają szkliwo zębów, dodatkowo walczy z osadem nazębnym i problemami dziąseł.

 

***
Henkel oferuje na całym świecie wiodące marki i technologie w trzech obszarach biznesowych: środków piorących i czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała oraz klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Założona w 1876 roku firma jest światowym liderem w branżach produktów konsumenckich oraz dla przemysłu, oferując tak znane marki jak Persil, Schwarzkopf i Loctite. Henkel zatrudnia 48 tysięcy pracowników. W 2010 roku wartość sprzedaży wyniosła 15,1 miliarda euro, a skorygowany zysk operacyjny 1,86 miliarda euro. Akcje uprzywilejowane Henkla wchodzą w skład najważniejszego niemieckiego indeksu giełdowego DAX, a sama spółka jest ujmowana w rankingu Fortune Global 500.